Apple iPad verliest flink marktaandeel

tabletverkopenAllereerst het belangrijkste: De iPad van Apple is nog steeds marktleider op de tabletmarkt, maar Apple weet rivaal Samsung nog maar nipt voor te blijven. In het eerste kwartaal van dit jaar zag Apple haar marktaandeel dalen van een mooie 40.2 % naar “slechts” naar 32,5 procent. Concurrent Samsung was Apple’s grootste vijand want Samsung’s marktaandeel steeg juist. Van 17,5 procent naar 22,3 procent wel te verstaan.

Marktonderzoeker IDC maakte bekend dat er in het hele eerste kwartaal van 2014 ruim 50 miljoen tablets zijn verkocht. Saillant detail is dat dat raar genoeg 35% minder is dan een kwartaal eerder. Natuurlijk is dat niet helemaal een eerlijke vergelijking omdat kwartaal vier traditioneel het sterkste kwartaal is i.v.m. de feestdagen. De markt is met 3.9% gestegen als je vergelijkt met hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Apple verkocht dus in het eerste kwartaal van dit jaar ruim 16 miljoen iPads. In het vierde kwartaal waren dat er 26 miljoen. Maar als we Apple’s eerste kwartaal vergelijken met het eerste kwartaal van 2013 zien we dat Apple toen 19.5 miljoen iPad verkocht, terwijl Samsung juist 3 miljoen meer iPads verkocht.

Omdat niet alleen Samsung de Android software van Google omarmt maar vrijwel alle andere tablet fabrikanten ook Android als besturingssysteem gebruiken is het dan ook niet verrassen te noemen dat iOS tevens haar marktleider positie is verloren in de tablet markt.

Te vinden in: iPad, Nieuws
Tags: , ,
© 2010 - 2013 PCD bv. Logos/merken Apple, iPad, iPhone, iPod, iTunes, iCloud zijn eigendom van Apple Inc. Alle rechten voorbehouden.
Powered by EasyBattery.nl.