WoodWing: Zaans softwarebedrijf met internationale allure

Zaanse iPad-software voor uitgeverijen groot succes

Het softwarebedrijf WoodWing ontwikkelt prachtige digitale iPad-edities voor Sports Illustrated en Time Magazine. Maar veel grote krantenbedrijven, zeker die in Nederland, willen nog niet aan de iPad.

Commercieel directeur Hans Janssen kan er zich soms flink over opwinden. ‘We waren twee maanden geleden bij Pieter Broertjes, de hoofdredacteur van de Volkskrant’, illustreert Janssen. ‘Had nog nooit een iPad in zijn vingers gehad. Terwijl je er als krantenuitgever nieuwe omzet mee kunt maken. Hier moet je bovenop springen! En wat gebeurt er? De Telegraaf komt met een halfbakken videootje op YouTube, waarop ze laten zien hoe de krant er zou uitzien op een iPad. NRC brengt een pdf-viewer uit. Hartstikke leuk, maar je gaat er geen geld mee verdienen.’

Ook al kijken krantenuitgevers de kat uit de boom, ze kunnen niet om de komst van de iPad heen. Waarschijnlijk deze maand brengt fabrikant Apple de tablet-pc met touchscreen ook in Nederland op de markt, vier maanden na de introductie in de VS. Time Magazine maakte toen grote indruk door al op de dag van de lancering een volwaardige digitale versie voor de iPad uit te brengen. Met dank aan het Nederlandse WoodWing. ‘Andere tijdschriften brachten eenmalige edities uit’, aldus commercieel directeur Janssen (45).

WoodWing is een mkb-bedrijf met 85 werknemers, weggestopt op een industrieterrein in Zaandam. Twaalf jaar geleden begonnen als maker van software voor krant- en tijdschriftopmakers, en later uitgegroeid tot leverancier van complete redactiesystemen voor vormgevers én journalisten.

Hoe komt een kleine partij als deze aan tafel bij Time Inc., de grootste uitgever van de Verenigde Staten? Technisch directeur Erik Schut (38) legt uit dat de relatie ver teruggaat. ‘Ze liepen ons in 2000 tegen het lijf op de Ifra, een vakbeurs. Wij leverden toen vooral ondersteunende software voor Adobe InDesign, een programma waar veel kranten en tijdschriften mee worden opgemaakt. Enkele jaren later hebben we een compleet redactiesysteem voor ze gebouwd.’

Eind 2009 ging het gerucht dat Apple met de iPad zou komen. Een apparaat dat functionaliteiten van de iPhone, een laptop en een leesplankje beloofde te combineren en dus de concurrentie zou aangaan met e-readers. Bij WoodWing werden onmiddellijk enkele prototypen van een digitaal tijdschrift gemaakt. Je kon, zo redeneerde Schut, erop wachten dat hier op korte termijn vraag naar ging ontstaan. Dat bleek het geval.

‘Half januari belde ik Time om met een prototype langs te komen. Ze hielden eerst de boot af, maar maakten later toch een uurtje voor me vrij.’ Terwijl hij op de luchthaven in New York in de rij stond bij de douane, bereikte Schut via zijn iPhone het bericht dat Apple-baas Steve Jobs de komst van de iPad officieel had aangekondigd. Het was 27 januari. Lanceerdatum: 3 april.

Aangekomen bij het kantoor van Time stond Schut het bizarste klantbezoek te wachten dat hij ooit heeft meegemaakt. De speech van Jobs was daar als een bom ingeslagen. ‘Ik werd met m’n prototype het hele pand door getrokken. Alle artdirectors, hoofdredacteuren en IT-mensen móésten dit zien. Mensen begonnen te klappen, een executive ging huilen.’

De rest is geschiedenis, zoals de Amerikanen zeggen. WoodWing werd dankzij de iPad een ‘key partner’ van Time. Ook Sports Illustrated, een andere Time-uitgave met drie miljoen abonnees, vond met hulp van WoodWing-software de weg naar de iPad.

Niet dat Time nu al binnenloopt met de interactieve versies van zijn bladen. Van Time Magazine, een blad met meer dan drie miljoen abonnees, gaan er wekelijks maar 15.000 iPad-exemplaren over de toonbank. Het is een vermoeden van Janssen, Time zelf geeft geen cijfers. ‘Nee, dat is niet veel. Maar ze verdienen er $ 5 per stuk aan. Om over de advertentie-inkomsten maar niet te spreken.’

WoodWing verdient zijn geld met de verkoop van licenties, met onderhoud en het leveren van bijgewerkte versies van de software. Alles bij elkaar goed voor een jaaromzet die schommelt tussen de euro 5 mln en euro 10 mln. Het leeuwendeel hiervan komt uit het buitenland, waar een netwerk van ‘businesspartners’ fungeert als indirect verkoopkanaal. Meer dan honderd uitgevers gebruiken redactionele software van WoodWing. Twaalf uitgevers hebben met WoodWing-software een iPad-editie van een tijdschrift gemaakt, ‘minimaal eenzelfde aantal’ is daar volgens Schut nu mee bezig.

Nu die aarzelende krantenuitgevers nog binnenhalen. Volgens Janssen gaat dat in het buitenland gemakkelijker dan in Nederland. Zo brengt Kompas, de grootste krant van Indonesië, al dagelijks een iPad-editie uit. En dat in een land waar weinig lezers een iPad kunnen betalen. Het apparaat kost minstens $ 499, wat neerkomt op gemiddeld tweeënhalf maandsalaris.

‘Ze doen het wel’, werpt Janssen tegen. ‘Kompas ziet dit als een unieke kans om meer omzet te genereren. Die jongens weten hoe ze geld moeten gaan verdienen. In Latijns-Amerika weten ze dat ook. Ik generaliseer, maar de mate van ondernemerschap ligt bij krantenbedrijven in Nederland te laag.’

Kerngegevens WoodWing

Opgericht: 2000
Gevestigd: Zaandam (85 werknemers)
Aandeelhouders: Hans Janssen (44), Erik Schut (38), Ruud Rijbroek (67) en twee softwareontwikkelaars
Activiteit: softwareontwikkeling
Jaaromzet: euro 5 mln tot euro10 mln

Verdienmodel voor iPad edities

Valt er geld te verdienen met een iPad-editie van een krant of tijdschrift? En wat voor een prijskaartje hang je eraan? Over het verdienmodel rond iPad-content bestaat nog veel onduidelijkheid. Zo is de iPad-versie van The Wall Street Journal-uitgever News Corp op kritiek komen te staan van veel lezers. Die vragen zich af waarom ze $ 17,99 per maand betalen, terwijl een webabonnement mét iPhone- en BlackBerry-editie maar $ 8 kost. Het verschil zit ‘m in elk geval niet in druk- en transportkosten.

Marianne Zwagerman, oud-directeur Digitale Media bij de Telegraaf Media Groep en nu eigenaar van een adviesbureau, is niet verbaasd. Ze beschrijft de iPad als een baanbrekende applicatie die krantenuitgevers heeft overvallen. Hun strategieën zijn er niet op aangepast. ‘Hun voorspellingen over de markt voor mobiele content van een halfjaar geleden hielden helemaal geen rekening met de iPad.’

Toch twijfelt Zwagerman er niet aan dat van alle krantentitels interactieve, digitale edities beschikbaar zullen komen. De benodigde technologie vereist geen hoge investeringen en adverteerders zullen de verschuiving volgen. Wel moeten uitgevers iets bijzonders maken, anders willen lezers er niet voor betalen. ‘Lezers zijn pas bereid te betalen voor digitale content als je het laagdrempelig aanbiedt en je iets unieks biedt. De iPad is gericht op beeld, dus uitgevers zullen andere disciplines in huis moeten halen. Vormgevers, videobewerkers. Die veranderingsbereidheid moet er wel zijn.’ 

Te vinden in: Apple, iPad, Nieuws, Opinie, Opzienbarend
© 2010 - 2013 PCD bv. Logos/merken Apple, iPad, iPhone, iPod, iTunes, iCloud zijn eigendom van Apple Inc. Alle rechten voorbehouden.
Powered by EasyBattery.nl.