Review: GTA: Vice City voor iPad

Het grootste spel ooit gemaakt is nu te spelen op je iPad, maar is de game op iOS net zo goed als de consoleversie? Ontdek het in onze GTA: Vice City iPad review.

Ongetwijfeld nu al het meest memorabele spel in de GTA reeks, al is het maar vanwege de briljante soundtrack, coole personages en de gevarieerde sights. De lancering Grand Theft Auto: Vice City voor de iPad gaat niet onopgemerkt aan je voorbij. Om de tiende verjaardag van de oorspronkelijke release te vieren -ja, het is echt alweer zo lang geleden- heeft Rockstar een jaren tachtig draai aan het spel gegeven. Maar wees niet bang: alle belangrijke, vertrouwde verhaallijnen zijn gebleven, evenals de vele missies die je kunt spelen, zodat je altijd geld verdient of gewoon een enorm bloedbad kunt aanrichten.

Net als GTA 3, heeft Rockstar ervoor gekozen om niet al teveel te sleutelen aan een al perfecte consoleversie van de game. Wat goed is, never change a winning team!.., toch?  Het betekent dus ook niet dat je moet verwachten dat je op de iPad-versie van deze game een scala aan mobile-only functies aantreft. Een klein voordeeltje van deze game op je iPad, is dat je je eigen muziek uit iTunes tijdens de game kunt afspelen. Daarnaast komt Vice City met de mogelijkheid om de game te saven in iCloud, dus als je begint te spelen op je iPhone op weg naar huis, kun je de game op een later moment weer verder spelen op je iPad. Een handige optie, om nooit uitgespeeld te raken dus!

De game ziet er gaaf uit. De graphics zijn gelikt en geven je precies wat je verwacht van een GTA game. Veel bloedige details en gave omgevingsshots.

Toch ook wel een kritische kanttekening bij deze game. Na de problemen met GTA 3 voor de iPad heeft Rockstar zijn best gedaan om de touch controls te optimaliseren. Dat is wat ons betreft niet echt te merken. Bijvoorbeeld tijdens een heftige ontwijkingsmanoeuvre van spijkermatten merk je dat het moeilijk is de auto in de juiste baan te leiden. Minpuntje dus vinden wij. Het probleem is dat de controls bestaan uit twee knoppen, links en rechts, en dit werkt gewoon niet als je het verkeer en de politie moet ontwijken. Maar ook als je gewoon aan het cruisen bent door de straten. Op de een of andere manier stuurt het niet prettig. Er zijn dus helaas nog steeds problemen bij het spelen van GTA op mobiele apparaten.

Ook al raak je af en toe gefrustreerd door de soms slecht functionerende controls en reactie van je auto daarop, het is een spel dat ons in ieder geval enthousiast houdt. De ge-wel-di-ge soundtrack maakt deze game echt af. Daarnaast is de game Retina-geoptimaliseerd en dat maakt dat GTA voor de iPad je een fantastische visuele ervaring oplevert.

Kortom: alle ingrediënten waarom je überhaupt ooit voor dit spel gevallen bent zijn aanwezig, met her en der een minpuntje daar gelaten. GTA: Vice City betekent gave graphics, ruw, bloederig geweld, stoere characters en geweldige stemmen en interactie. Oók voor de iPad. Het is dus zeker een aanschaf waard!

icon
Grand Theft Auto: Vice CityRockstar GamesGames€ 5.49Download
Te vinden in: Apps, Reviews